روش لکه بری فرش دستباف

لکه بری فرش

یکی از عملیات‌هایی که توسط برخی از قالیشویی‌ها و در مواردی توسط مرمت‌گران فرش انجام می‌شود، لکه بری و یا لکه‌برداری و طلایی کردن فرش دستباف است. مواردی پس از کهنه شور کردن فرش دستباف انجام می‌شود. برای این کار مقداری زیادی پتاسیم پرمنگنات و یا پودر پوست گردو را با آب مخلوط کرده و بر روی فرش می‌پاشند. این کار برای یکنواخت کردن رنگ ظاهری فرش دستباف انجام می‌شود. پس از پرمنگنات شست‌وشو بر روی فرش انجام می‌شود و باید بار دیگر هیدرو سولفیت سدیم بر روی فرش ریخت.

روش لکه بری فرش کاشان

در برخی از کارگاه‌ها هیدروسولفیت سدیم را با شیر و یا ماست ترش شده (ترشیده) مخلوط می‌کنند و سپس بر روی فرش می‌پاشند تا بدین طریق قدرت هیدرو سولفیت سدیم مضاعف شود. اما در حالت عمومی هیدرو سولفیت سدیم را با آب مخلوط بر روی فرش اسپری می‌کنند.

روش لکه بری

در برخی از کارگاه‌ها از سود به عنوان ماده مکمل پس از شست‌وشوی فرش با هیدروسولفیت سدیم، فرش را بار دیگر با سود شست‌وشو می‌دهند تا اثرات ناشی از شست‌وشوی فرش با ماده هیدرو سولفیت سدیم تثبیت شود. سپس بار دیگر فرش با آب مورد شست‌وشو قرار می‌گیرد. پس از مرحله فوق از کلر ضعیف برای از بین بردن زردی فرش و جدا کردن حالت ته سرمه‌ای که در میان تار و پود فرش ایجاد شده، استفاده می‌شود. سپس از ریختن کلر بار دیگر فرش مورد شست‌وشو قرار می‌گیرد تا مواد به طور کامل از سطح و میان فرش خارج شود. بعد از این مرحله به سبب ایجاد شدن فام رنگی قهوه‌ای و طلایی بر روی فرش، بار دیگر از پتاسیم پرمنگنات بنفش، جهت خنثی کردن شرایط استفاده می‌شود.

این کار به سرعت بالایی نیاز دارد، زیرا کاربرد این ماده به شدت خطرناک بوده و باعث پوسیدگی قالی می‌شود. بدین دلیل در مدت زمان کوتاهی فرش مورد شست‌وشو قرار می‌گیرد. در پایان فرش با شامپوی تگزافون، سود و آب مورد شست‌وشو قرار می‌گیرد تا مواد شیمیایی خنثی و از میان پرزهای فرش خارج شود. در پایان فرش بر روی زمین در محیط آزاد و زیر آفتاب قرار می‌گیرد تا به طور طبیعی خشک شود.

admin@partaweb
ارسال دیدگاه